Prosess
- Detaljer
- Prosess
- Treff: 1159
FMEA er en teknikk som brukes til å finne egenskaper eller deler av et system som kan forbedres. Mer direkte det som rett og slett ikke fungerer ihht. spesifikasjoner.
FMEA'n ("feil og effekt analysen") har som hensikt å finne
- feiltilstandene: Hva kan gå galt med prosess trinnet, funksjonen eller aktiviteten?
- konsekvensen feilen medfører: Hva er konsekvensene?
- årsaken til feilen: Hva er grunnen til at prosesstrinnet, funksjonen eller aktiviteten feiler - Hva er kilden til feilen?
Som en del av analysen så skal man kartlegge om det er kontrollpunkter som svikter, eller om det mangler kontrollpunkter:
Hva er gjeldende kontrollpunkter og prosedyrer, som enten forebygger eller kan detektere årsaken til feilsituasjonen?
Total alvorlighet regnes ut ved å mulitplisere: Alvorlighet x Sannsynlighet x Deteksjonmulighet.
Les mer: Vil du forbedre et "system" eller en "prosess" i påsken? - Har du hørt om FMEA?
- Detaljer
- Prosess
- Treff: 2547
Kanban er blitt populær og er ofte adoptert av Devops team, som erstatning for Scrum.
Mens Scrum har feks. har hele 12 regler, så er det kun 3 hovedregler som gjelder ved Kanban:
1) Visualisere arbeidsoppgavene.
2) Hindre flaskehalser i verdikjeden ved å begrense pågående arbeid.(flyt)
3) Optimalisere ledetiden ved å lære gjennom erfaring og målinger.(kontinuerliug forbedring)
Kanban er kanskje ikke så vanskelig siden det bare er 3 regler?
- Detaljer
- Prosess
- Treff: 1536
Hvorfor er det viktig for tiden å kunne levere programvare hyppigere og med forventet høy kvalitet?
Spesielt 3 årsaker vil jeg si, etter mine meninger:
- Bedriftene opplever stor konkurranse om kundene. (kundene er ikke så lojale lenger)
- Vi er blitt helt avhengig av fungerende IT-systemer. (kjernevirksomhet)
- Forventninger til høyere leveringstakt, det å raskt kunne levere nye/endrede tjenester. (endringer)'
Hva kan være viktig å fokusere på?
- Å få gjennomført ett større antall endringer ut i produksjon med kortere gjennomløsptid. (god prosess)
- Utføre flere suksessfulle endringer i software og dermed mindre nedetid. (riktig første gang)
- Bli mer konkurransedyktig gjennom at man raskere klarere å levere de "riktige" tjenestene til kundene. (samarbeid med forretningen og i alle andre ledd)
Hva blir mer viktig fremover som «kvalitetssikrere» å kunne beherske?
Les mer: Forventninger til høy leveringstakt med høy kvalitet